środa, 29 czerwca 2016

Pierwsze naloty i już pierwsze złoża jaj...

Witam Wszystkich:)

dziś znalazłam pierwsze złoża jaj omacnicy:
 
 
Może troszkę słów o składaniu jaj...
Od zapłodnienia do momentu składania jaj upływa średnio 3,5 dnia a przeciętnie nawet okres ten może wynosić 14 dni (wszystko zależy od przebiegu pogody: temperatura, wilgotność powietrza, intensywność opadów oraz prędkość wiatru). W tym czasie omacnica prosowianka umieszcza na roślinach od 20 do 80 jaj dziennie. Na zdjęciu 1 powyżej mają Państwo przykład średniego złoża, w którym jest ok. 20 sztuk (średnio w złożu występuje 20-30 sztuk, ale może być i nawet 80 sztuk), oraz przykład drugiego małego złoża - 9 sztuk (choć może się zdarzyć tak że będzie tylko jedno). Ciekawostką może być fakt iż kiedyś przeczytałam że całkowita płodność samicy to 400-600 jaj!!!
 
 
Jeśli chodzi o występowanie złóż jaj to najlepiej szukać ich na spodniej stronie liścia (szczerze mówiąc nigdy nie udało mi się znaleźć jaj na wierzchniej stronie liścia) obok nerwu głównego, ale również złoża mogą występować na łodydze (zdjęcie 2).
 
 
Wracając do mojego dzisiejszego znaleziska to powiem ze zaznaczyłam sobie miejsca gdzie znalazłam złoża jaj i będę je teraz bacznie obserwować:) ponieważ gdy pojawi się stadium czarnej główki ( nie ma zdjęcia tego stadium ale jeśli uda mi się je zrobić to je od razu tu dołączę) wówczas będzie oznaczało to że w ciągu 1-2 dni nastąpi wylęg owada. Ogólnie mówiąc wylęg gąsienic rozpoczyna się po 3-12 dniach od momentu złożenia jaj (średnio 4-7 dni) wszystko to zależy od warunków pogodowych:)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz